حکم شرب خمر

حکم شرب خمر

مصرف خمر و دیگر مشروبات الکلی ، نتایج و عواقب ناخوشایندی به لحاظ روحی و روانی بر فرد می گذارد . مجازات شرب خمر حد است . حد به مجازاتی گفته می شود که کیفیت و شکل آن در شریعت اسلام مشخص شده است . به همین علت در این جرم شرب خمر نیز می توان گفت مجازات حدی دارد به این معنی که کیفیت و شرایط آن در دین اسلام مشخص شده است .
قانونگذار به تبعیت از شرع در قانون مجازات اسلامی و در بخش حدود به این جرم و مجازات آن پرداخته است . مطابق با ماده‌ ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصرف مسکرات از جمله خوردن ، تزریق و تدخین آن چه کم باشد یا چه زیاد ، جامد باشد یا مایع ، فرد را دچار مستی کند یا نکند ، خالص باشد یا مخلوط به شکلی که آن را از مسکر بودن خارج نکند ، مستوجب اجرای حد خواهد بود .
قانون‌گذار در ماده‌ ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ علاوه‌ بر خوردن مسکر ، تزریق و تدخین ( دود کردن ) آن را هم مستوجب اجرای حد الهی دانسته است که این حکم با رای فقیهان شیعه بر این که خوردن مسکرات مستوجب حد الهی است ، تطابق ندارد . به همین علت درباره تزریق و تدخین مسکرات اختلافاتی وجود دارد که بر طبق قاعده‌‌ی درء ، از حد ساقط می‌ شود . ( قاعده‌ درء اینگونه معنی می شود که هرگاه دچار شک شویم که آیا جرمی که مستوجب حد الهی می‌شود انجام شده یا خیر ، قاعده را بر این می‌گذاریم که انجام نگرفته است و حد الهی را اجرا نمی‌کنیم . در حقیقت ، تا زمانی که قاضی اطمینان پیدا نکند که جرم موجب حد انجام گرفته ، حکم حد را صادر نمی‌کند . )غیر از آن قاعده تفسیر به سود متهم تایید کننده این مسئله است که در مواقع تردید و از منزله تفسیر به سود متهم ، حکم به عدم اجرای حد گردد .

منظور قرآن از مصرف شرب خمر چیست ؟

در جواب باید این عنوان کرد چنانچه ما قائل به این نظر باشیم که قرآن کتابی است برای تمام دوره ها و زمان ها و هدف از « مصرف » در آن کلیه شیوه های مصرف مسکرات بوده است ، قطع به یقین تدخین ، تزریق و دیگر شیوه ها هم حرام و قابل مجازات و اجرای حد می شود . ولی چنانچه قائل به تفسیر ظاهری باشیم تنها خوردن آن قابل مجازات خواهد بود که قاعدتاً این رای عقلی و مستندی صحیح به‌ نظر نمی ‌رسد .
حد الهی برای مصرف شرب خمر هشتاد ضربه شلاق است و بر طبق قانون خوردن نوشیدنی های الکلی و مسکرات مستوجب حد است ؛ هرچند که موجب مستی نشود . سکر حالتی است که در آن عقل انسان زایل و قدرت فکر کردن از وی سلب می‌شود . لذا ماده ‌ای که این حال را در آدمی ایجاد نکند ، با آن چه که در فقه تعریف شده است متفاوت است .
وکیل پایه یک دادگستری می گوید : حد الهی بر مسلمانی که مسکر استفاده کند جاری می گردد ، غیر مسلمان فقط در صورتی که تظاهر به مصرف مسکر کند ، محکوم به حد الهی می گردد . اگر مصرف مسکر به وسیله غیر مسلمان علنی و آشکارا نباشد ولی انجام دهنده این فعل در حالت مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر گردد ، به مجازات تعیین شده جهت تظاهر به عمل حرام محکوم می‌ شود .
ماده ۸۳۵ قانون در این خصوص می‌گوید : هر شخصی که به صورت علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به فعل حرامی کند ، مازاد بر کیفر و مجازات فعل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و چنانچه مرتکب فعلی گردد که نفس آن فعل قابل مجازات نباشد ، اما عفت عمومی را لکه دار کند ، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود .

حکم شرب خمر
روش های ثابت کردن شرب خمر

در ادامه به روش های اثبات شرب خمر می پردازیم.

اقرار مرتکب

اقرار به این معنی است که خود فرد به ارتکاب جرم از طرف خود اطلاع بدهد . اقرار از طریق گفتن یا نوشتن یا اشاره ( در صورت عدم امکان از طریق عمل ) انجام می گردد و در هر شکلی باید روشن و واضح باشد . در تمامی جرم ها یک دفعه اقرار مکفی است غیر از این که در قانون ضدیت با آن صریحا بیان شده باشد ، به عنوان مثال قانونگذار در خصوص شرب خمر دو دفعه اقرار را جهت اثبات معتبر دانسته است . اقرار کننده باید عاقل ، بالغ و مختار باشد به همین دلیل اقراری که تحت فشار ، اجبار ، شکنجه ، اذیت و آزار روحی یا جسمی گرفته شود ، بدون ارزش و اعتبار حقوقی و قانونی است.

شهادت دیگران در شرب خمر

شهادت به این معنی است که فردی به جز از طرفین دعوا از انجام یا عدم انجام جرم به وسیله متهم یا هر چیز دیگری پیش مقام قضایی اطلاع بدهد . شهادت شرعی آن است که قانون ‌گذار آن را معتبر و دارای سندیت دانسته است چه این که مفید علم باشد یا نباشد .

خصوصیات شاهد شرب خمر

شاهد شرعی در هنگام ادای شهادت باید دارای این خصوصیات و شرایط باشد :
• بلوغ شاهد
• عاقل بودن شاهد
• مومن بودن شاهد (مسلمان باشد)
• عادل بودن شاهد
• طهارت مولد ( شاهد حلال ‌زاده باشد )
• منفعت نداشتن در این موضوع
• نداشتن خصومت و دشمنی با طرفین یا یک کدام از آنها
• عدم اشتغال به گدایی و ولگرد نبود شاهد .
نصاب شهادت در کلیه جرایم شهادت دو شاهد مرد است غیر از اینکه جرایمی که قانونگذار استثنا نموده باشد مانند زنا که با شهادت ۴ مرد ثابت می‌ شود . بنابراین شرب خمر در اصل جای می گیرد و با شهادت دو مرد قابل اثبات است.
اگر به شرب خمر متهم شده اید بهترین کار این است که با یک وکیل حقوقی در این رابطه صحبت کنید چرا که حد شرعی قابل اغماض نیست و ممکن است پیچیده باشد و تنها شخصی که می تواند در این رابطه به شما کمک کند یک وکیل است .
برای تماس با وکلای تیم حقوقی سفیر صلح اینجا را کلیک کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *