تبدیل سند عادی به رسمی

از زمانی که قانون و تمدن پایش را به جوامع گذاشته است و مفهومی به نام مالکیت به وجود آمده است، اسناد نیز خودشان را در زندگی ما جا انداخته اند. امروزه ما برای تمام اقدامات حقوقی خودمان باید سند و مدرک داشته باشیم چرا که تنها به استناد همین اسناد است که می توانیم از حق و حقوق خودمان دفاع کنیم!

با این مقدمه می خواهیم به سراغ یکی از رایج ترین سوالاتی که از وکلا پرسیده می شود، برویم: آیا می شود سند عادی را به سند رسمی تبدیل کرد؟! برای این که بتوانیم پاسخ درست و کامل تری به این سوال بدهیم، باید مقدماتی را توضیح دهیم:

قبل از هر چیزی باید بدانید که سند رسمی به چه معناست؟! سند رسمی در حقیقت سندی است که در دفتر ثبت اسناد رسمی و توسط یک سردفتر تنظیم می شود و کد رهگیری منحصر به فردی به ملک تعلق می گیرد. به این صورت هر زمانی که نیاز باشد، می توان آن را استعلام کرد. در نهایت سند تک برگی به مالک تعلق می گیرد که نشانگر مالک بودن وی است.

اما در صورتی که سند عادی داشته باشیم، چگونه می توان آن را به سند رسمی تبدیل کرد؟!

خب برای انجام این کار باید با سند منگوله دار خود به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. باقی روند این کار به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت. بیشتر مواقع سند تک برگ زمانی به کار می آید که تصمیم به فروش یا انتقال ملک خود را داشته باشید. در این شرایط داشتن سند تک برگ بهتر از سند منگوله دار است.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره سند رسمی به دست آورید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

اما همواره اسناد به شکل منگوله دار یا تک برگ نیستند. گاهی دو طرفی که قصد خرید و فروش دارند، تنها به بنگاه املاک مراجعه کرده و در حضور بنگاه دار قولنامه ای را امضا می کنند و به این صورت تصورشان بر این است که تمام کار را انجام داده اند. اما باید بدانید که سند قولنامه ای مشکلات زیادی برای طرفین ایجاد می کند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره ی این نوع از سند ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید

سند قولنامه ای

همان طور که ذکر کردیم، در حال حاضر به دو صورت می توان ملکی را خریداری کرد. اول از همه این که ملک مورد نظر سند رسمی ( به صورت تک برگ، منگوله دار، شش دانگ و..) داشته باشد. نوع دیگری از خرید ملک، خرید قولنامه ای است. البته به عنوان مشاور شما، همواره توصیه می کنیم که سند رسمی داشته باشید اما گاهی مواقع مشکلاتی سر راه است که نمی توان برای ملک خریداری شده، سند رسمی دریافت کرد. به عنوان مثال شخصی که تصمیم دارد ملکی را با قیمت پایین تر خریداری کند، گاهی ناچار است که سند قولنامه ای دریافت کند. در چنین مواقعی به شما نوید این را می دهیم که احتمالاً با مشکلات زیادی رو به رو شوید. به همین دلیل باید نکات ضروری معاملات قولنامه ای را بدانید.

اما در چه مواقعی ناچار هستید که سند قولنامه ای داشته باشید؟ خیلی مواقع ملک مورد نظر قابلیت انتقال سند رسمی ندارد و خلافی های زیادی دارد. به عنوان مثال برخی از املاک، جانمایی پارکینگ را به درستی انجام نمی دهند یا این که در طبقه همکف هم واحد می سازند که همین مسئله انتقال آن را دچار مشکل و مسئله می کند. گاهی مواقع هم ساختمان مورد نظر، یک طبقه اضافه تر و غیر مجاز می سازد و به همین دلیل نمی توان سند رسمی آن را تنظیم کرد. تعرض ب خیابان و یا قرار گرفتن در طرح های شهرداری نیز باعث این مشکلات می شوند. اگر بخواهیم مشکلات این چنینی را برشماریم، باید توضیحات مفصل تری بدهیم. اما در هر صورت چنین املاکی ناچار هستند که سند قولنامه ای داشته باشند.

دقیقا به همین دلیل است که به هنگام تنظیم سند رسمی برای آن ها، دچار مشکلات فراوانی خواهید شد. توصیه ی اول و آخر ما این است که از خرید چنین املاکی خودداری کنید. اما در صورت ناچاری، حتما به یک وکیل پایه دادگستری که دعاوی املاک تخصص دارد مراجعه کنید و از او بخواهید شما را راهنمایی کند.

در نهایت این که باید بگوییم که خیلی مواقع افراد تصمیم خود را می گیرند و ملکی با سند قولنامه ای خریداری کنند. به هرحال شاید اگر شما هم باشید، نتوانید از وسوسه خرید زمین یا ملکی قولنامه ای با قیمت بسیار پایین اما در منطقه یا محله ای خوب رهایی پیدا کنید. اما در هر صورت توصیه ی ما این است که زمانی که تصمیم به خرید ملکی قولنامه ای گرفتید، حتما با یک وکیل مشورت کنید. خرید املاک قولنامه ای قوانین و نکات خاص خود را دارد که باید نسبت به آن ها توجه زیادی داشته باشید. به این ترتیب می توان گفت که میزان ریسک و خطر تا حد خیلی زیادی پایین می آید.

در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد املاک قولنامه ای به دست آورید، توصیه می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید.

تبدیل قولنامه به سند تک برگی

همان طور که گفتیم برای این که بتوانید قولنامه را به سند تک برگی تبدیل کنید، باید مراحل و مشکلات زیادی را پشت سر بگذارید. در ادامه به مهم ترین نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشید، اشاره کرده ایم:

اول از همه باید اطمینان حاصل کنید که ملک مورد نظر، سند اولیه دارد و قولنامه ای که نوشته اید فاقد هرگونه مشکلی است.

دومین مسئله این است که حتما و حتما باید ملک مورد نظر نقشه ای داشته باشد که در آن مساحت و مشخصات ملک در آن درج شده باشد. به اصطلاح به این نوع نقشه ها یو تی ام گفته می شود و عموماً توسط یک مهندس نقشه کش کشیده می شوند.

تمام اسناد و مدارک ملک را باید اسکن کنید. این اسناد شامل خود قولنامه، نقشه ی یو تی ام، شناسنامه و کارت ملی خودتان و فروشنده و… می شود.

بعد از این که مراحل اولیه را انجام دادید، باید به سراغ سامانه ثبت ملک بروید و کدی که به شما تعلق می گیرد را دریافت کنید.

بعد از آن باید روند ثبت نام خود را تکمیل کنید. در این مرحله نیازمند کد رهگیری بالا و کد ملی تان خواهد بود و باید آن ها را در کادرهای مربوطه درج کنید.

برای این که بتوانید کد 20 رقمی رهگیری ملک را دریافت کنید، باید پس از اتمام مراحل بالا، از مرحله ی آخر یک پرینت گرفته و با تمام مدارکی که در بالا ذکر کردیم به سراغ دفاتر پست رفته و آن ها را برای واحد ثبتی ارسال کنید. بعد از مدتی کد رهگیری ملک را دریافت خواهید کرد.

یادتان نرود که در نهایت مجدداً وارد سایت شوید و کد رهگیری تان را وارد کرده و شماره پرونده بگیرید.

بعد از طی نمودن تمام این مراحل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که صبر کنید تا کارشناسان اداره ثبت برای بازدید از ملک به آن جا بروند. بعد از آن تمام مراحل توسط این کارشناسان و وکیل شما انجام خواهد گرفت!

اسناد عادی در حکم سند رسمی

گاهی مواقع پیش می آید که اسناد عادی از دیدگاه دادگاه در حکم اسناد رسمی قرار می گیرند. این شروط شامل موارد زیر است:

شخصی که سند مربوطه علیه او اقامه شده است، تصدیق نماید که منتسب الیه آن را صادر کرده است

در دادگاه ثابت شود که شخصی که سند را تکذیب می کند، در حقیقت آن را مهر و امضا کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *