شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

مثل هر چیز نوین و جدید دیگری، فضای مجازی و اینترنت، بستر اتفاقات مثبت و منفی زیادی شده است. درست است که اینترنت توانسته که سرعت انجام کارها را بالا ببرد و عملاً دهکده ای جهانی را پدید آورد اما به هرحال نباید فراموش کنیم که این بستر، به خاطر ویژگی های منحصر به فرد خود به مکانی برای بروز کلاهبرداری ها و شیادی های مختلفی شده است.

ممکن است برای شما یا یکی از آشناهایتان پیش آمده باشد که درگیر این قبیل کلاهبرداری های اینترنتی شده باشید. به خصوص با وجود این که در حال حاضر و به دلیل شرایط پاندمیک بیماری کووید-19 اوضاع اقتصادی جامعه بدتر شده است و خیلی ها از این بستر برای کسب درآمد غیرمشروع استفاده می کنند.

اما در صورتی که گرفتار چنین شرایطی شدیم، چه کاری باید انجام دهیم؟ شکایت از کلاهبرداری اینترنتی به چه صورتی خواهد بود؟ مرجع صالح رسیدگی به این دسته از جرائم کجاست؟ تصمیم داریم در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

پرسش اول: کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

پاسخ: مهم ترین نکته ای که در مورد کلاهبرداری اینترنتی باید بدانید این است که دیگر نیازی ندارد که جعل عناوین یا اسناد صورت بگیرد. بلکه کلاهبردار، تنها از طریق دستکاری داده های موجود در سیستم کامپیوتر به راحتی می تواند به اطلاعات شخصی فرد دست پیدا کرده و اقدام به کلاهبرداری نماید.

به عنوان مثال مدتی پیش نوعی از کلاهبرداری اینترنتی رایج شده بود که در آن پیامکی از سوی کلاهبردار ارسال می شد و ادعا می کرد که می توانید با ارسال شماره حساب بانکی، روزانه مبلغی را به دست آورید. اما به محض ارسال شماره کارت، حساب مسدود شده و کارت می سوخت. به این ترتیب بستری آماده می شد تا کلاهبردار، با اطلاعات حساب شما دست به پولشویی یا فرار مالیاتی بزند و متاسفانه شما را نیز شریک جرم خود کند.

نکته ای که در مثال بالا توجه را جلب می کند، تکنیک هایی است که کلاهبردار با استناد به آن ها تلاش می کند تا به داده ها و اطلاعات مربوط به اشخاص دست پیدا کند. گاهی هم ناچار می شود که این اطلاعات را ربوده و به اصطلاح هک کند که خب طبیعتاً موضوع تعدد جرم نیز پیش می آید.

متاسفانه پیشرفت تکنولوژی باعث شده که دست کلاهبرداران و شیادان نیز برای سوءاستفاده بازتر باشد. فقط کافیست ببینید که روزانه چه تعداد افراد قربانی این قبیل کلاهبرداری ها می شوند تا عمق فاجعه را دریابید. متاسفانه با وجود هشدارهای مداوم پلیس فتا در رابطه با پیامک های مشکوک، باز هم عده ای وجود دارند که فریب این کلاهبرداران را می خورند و متاسفانه ضررهای مالی و معنوی زیادی را متحمل می شوند.

پرسش دوم: چه مجازاتی در انتظار کلاهبرداران اینترنتی هست؟

نکته ای که باید بدانید این است که کلاهبرداری اینترنتی مجازات حبس و البته رد مال را به همراه دارد. به این معنی که بسته به میزان کلاهبرداری، کمترین مزان مجازات حبس، تا یک سال خواهد بود. بیشترین مجازات هم تا 5 سال می باشد( البته در گذشته این مجازات تا هفت سال بود که به تازگی آن را تغییر داده اند!!!)

اما مجازات حبس تنها چیزی نیست که گریبان گیر کلاهبرداران اینترنتی خواهد شد. بلکه باید بدانید که مجازات جزای نقدی نیز وجود دارد. در قانون جرائم رایانه ای، جزای نقدی بین 2 میلیون الی 10 میلیون تومان است. البته باز هم باید بگوییم که این قانون، اختیار جزای نقدی را بر عهده ی قاضی گذاشته است.

ناگفته نماند که مجرم باید تمام درآمد ناشی از کلاهبرداری را به صاحبان مال برگرداند. اما جزای نقدی متعلق به دولت و سیستم قضایی خواهد بود. متاسفانه رقمی که برای جزای نقدی در نظر گرفته اند چندان بالا نیست و به هیچ وجه جبران هزینه هایی که برای سیستم قضایی دارد را نخواهد کرد.

پرسش سوم: مرجع صالح برای رسیدگی به جرائم و کلاهبرداری های اینترنتی کجاست؟

شما برای طرح شکایت خود در ابتدا باید به سراغ شعبه های پلیس فتا در شهر خودتان بروید و بعد از آن پرونده ی شما به دادگاه ارجاع داده می شود.

دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 31 تهران به طور اختصاصی مرجع رسیدگی به جرائم اینترنتی است و قادر است به تمام تخلفاتی که در این زمینه به انجام می رسد، رسیدگی کند.

شکایت از سایت های فروش اینترنتی

یکی دیگر از مسائلی که همواره مشکل ساز می شود، خرید اینترنتی است. گاهی پیش می آید که محصول خریداری شده به هیچ وجه مطابقتی با محصول ارائه شده ندارد. این مشکل دستخوش ساخت هزاران لطیفه و طنز نیز شده است اما موضوع کاملا جدی می باشد.

برای حل این معضلات کافیست از چند طریق اقدام به طرح شکایت از وب سایت فروش اینترنتی نمایید:

راه اول:

اولین راه این است که از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی اقدام به طرح شکایت خود نمایید. البته همان طور که واضح و روشن است، برای انجام این کار، باید در ابتدا مطمئن شوید که فروشگاه اینترنتی مورد نظر شما؛ نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشد. در این صورت کافیست سری به آدرس Enemad.ir بزنید و سپس در صفحه ی ثبت شکایت، موضوع مربوطه را مطرح کنید و سپس ثبت شکایت را کلیک کنید. بعد از آن یک کد رهگیری به شما داده خواهد شد که بر اساس آن می توانید روند شکایت خود را پیگیری کنید.

راه دوم:

راه بعدی این است که مستقیما از طریق وب سایت پلیس فتا اقدام نمایید. بزرگ ترین مزیت این کار این است که شما می توانید شکایت خود از هرگونه فضای مجازی( اینستاگرام، تلگرام، شبکه های اجتماعی دیگر و…) را نیز در این سامانه به ثبت برسانید. قبل از هر چیزی باید در این وب سایت ثبت نام کرده و شکایت خود را در بخش ثبت شکایات درج کنید. بعد از آن می توانید روند شکایت خود را نیز پیگیری نمایید.

راه سوم:

راهکار بعدی این است که به دادسرای جرائم اینترنتی مراجعه کنید و شکایت خود را مطرح نمایید. در این شیوه، حتما باید مدارک و اسناد کافی( مانند رسید انتقال وجه و …) را در اختیار داشته باشید تا به این ترتیب بتوانید شکایت خود را به ثبت برسانید. لازم به ذکر است که در چنین مواقعی و در صورتی که هزینه ی زیادی برای خرید محصول مورد نظر کرده اید، بهتر است که حتما با یک وکیل جرائم سایبری، مشورت کنید تا بهترین اطلاعات ممکن را به شما بدهد.

در نهایت باید بگوییم که به عنوان یک شهروند دیجیتال، قبل از هر چیزی باید با قوانین و اصول حاکم بر این شهر آشنا باشیم. به همین دلیل است که همواره توصیه می کنیم که در مورد فضای مجازی دقت و توجه بیشتری داشته باشید. در این خصوص بهترین راهکار این است که حتما قوانین مربوط به جرائم سایبری را مطالعه کنید. به ویژه اگر شما هم صاحب کسب و کاری در فضای مجازی هستید، مشاوره حقوقی با یک وکیل خبره در این موارد، بسیار لازم و ضروری می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *